De QR van de QR-code staat voor ‘Quick Response’, oftewel ‘snel antwoord’. Deze tweedimensionale streepjescode is ontwikkeld in 1994 door het Japanse bedrijf Denso, een dochteronderneming van Toyota. Deze ontwikkelde de QR-code met als doel auto-onderdelen beter te identificeren. Met de snelle opkomst van het internet werd de QR-code echter al snel als toepasbaar gezien in de marketingwereld.

Tegenwoordig wordt de QR-code veel ingezet als marketingtoepassing. Dit gaat als volgt: Een smartphone wordt voor de QR-code gehouden en scant de QR-code. De smartphone zet dan de QR-code om in een URL, waarna in de webbrowser van de smartphone de website wordt getoond die bij de QR-code hoort. Dit bespaart de gebruiker van de smartphone het moeizaam intypen van een URL.

QR-codes worden overigens niet alleen omgezet in websites. Onder andere contactinformatie, coupons, agenda-afspraken, routekaarten, het simplificeren van online bestellingen en additionele branded marketing content zijn toepassingen waarnaar QR-codes kunnen verwijzen.

Het verwijzen met een QR-code naar uw website of andere contactinformatie is nuttig als u het uw klant makkelijker wil maken om u te bereiken online, via e-mail of telefoon. Wat betreft online acties kunnen QR-codes in catalogussen of prijslijsten rechtstreeks gelinkt worden aan het online bestellen van producten.  Als laatste kunnen QR-codes ook verwijzen naar additionele branded marketing content. Dit kunnen video’s zijn die meer informatie geven over het product.

Enkele tips voor het gebruik van QR-Codes zijn:

Tip 1:
Zorg dat het scannen van de QR-code de moeite waard is. Mensen vinden het scannen van een QR-code vaak teveel moeite. Verwijs met de QR-code naar kortingen. Men zal daardoor eerder geneigd zijn om de QR-code te scannen.

Tip 2:
Link de QR-code naar een website die geschikt is voor mobiele apparaten. Wanneer de consument terechtkomt op een website die niet geschikt is voor smartphones, is dat geen positieve reclame voor uw bedrijf.

Tip 3:
Maak een uitnodigende en scanbare QR-code. Een QR-code moet opvallen. De QR-code moet niet klakkeloos op de advertentie geprint zijn. Daarbij moet informatie staan, zodat de klant weet wat hij ervoor terugkrijgt als hij een QR-code scant. Zo geeft u de klant een reden om de QR-code te scannen.

Wilt u meer weten over wat QR-codes voor uw bedrijf kunnen doen? Neem contact met ons op.

Deel dit artikel: