Waar we vroeger maar 1 e-mailadres hadden, hebben we er nu vaak meerdere; een van het het bedrijf, je internet-provider, GMail-account en waarschijnlijk nog wel meer. Vaak is het mogelijk om vanuit de diverse diensten je e-mail door te laten sturen naar één e-mailadres, die je het vaakst gebruikt.

De manier om e-mail te door te laten sturen (forwarden) wordt al vele jaren gebruikt en door veel providers (ook 2Business) aangeboden als een standaard-dienst. Maar het gebruik van een e-mailforwarder is echter niet meer aan te raden.

Nadelen
In deze tijd van spam, pishing en onveiligheden op het internet worden spamfilters en inkomende-mailservers steeds beter beveiligd. Maar ook neemt de verzendende partij steeds vaker maatregelen om verzenden van spam-mail te voorkomen.

Wat gebeurt er nu eigenlijk (als voorbeeld)

Een afzender (voor het gemak: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) stuurt een mailtje naar u (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) De mailserver van uwbedrijf.nl zit dat alle mailtjes naar u (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) doorgestuurd moet worden naar GMail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en stuurt deze mail geheel automatisch en 1-op1 door naar GMail.

Omdat het mailtje direct wordt doorgestuurd, worden er geen aanpassingen gedaan in de technische gegevens van de e-mail. GMail ziet dat dit mailtje verstuurd is naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., dit staat namelijk in de technische gegevens van de e-mail maar de e-mail komt niet rechtstreeks van de mailserver van 2Business.nl maar van de mail-server van uwbedrijf.nl. Dit vindt een spamfilter verdacht en zal deze mail dan deze mail uit de mailbox vissen.

Hiernaast heeft 2Business zijn e-mails nog extra beschermd met extra technische instellingen waardoor e-mailservers (en spamfilters) kunnen controleren of de mails daarwerkelijk vanaf de mailserver van 2Business komt. Doordat geforwarde mails niet door deze controle komen, vallen ze vaak ook uit en komen dan dus ook niet terecht in de mailbox.

Een ander nadeel van forwarding van e-mail is meer van cosmetische aard: alle mail die geforward is komt aan op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Gaat u antwoorden op de doorgestuurd mail dan is uw antwoordadres niet Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. maar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Dit komt minder professioneel over.

Wat kunt u dan wel doen?

Het is tegenwoordig een stuk makelijker om meerdere mail-accounts in uw mail-programma te hebben. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld in GMail extra (persoonlijke POP/IMAP) mailboxen op te nemen zodat je op 1 centraal punt wel de e-mails getoond worden en er niets steeds geschakkeld hoeft te worden tussen de diverse e-mailclients.

Deel dit artikel: